Gorąca woda odkryta pod Turkiem

Odwiert Turek

Pod Turkiem są złoża gorących wód termalnych. Odkryte zostały na głębokości 2100 m. Temperatura wody może sięgać 80° C, czyli więcej, niż zakładano. Aktualnie trwają badania odnalezionej wody.

Zakończyło się wiercenie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód geotermalnych, przy ul. Korytkowskiej. Burmistrz Romuald Antosik spotkał się z Piotrem Długoszem, szefem firmy Pro-Invest Solutions, która prowadzi m.in. nadzór geologiczny nad odwiertem w Turku, oraz z innymi osobami pracującymi przy odwiercie, aby omówić aktualną sytuację i dalsze działania.

Prace przy odwiercie ruszyły 28 lutego tego roku. Wcześniej Miasto opracowało dokumentację projektową za sumę 146.000 zł, która w sierpniu 2018 r. została zatwierdzona przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Następnie Gmina Miejska Turek złożyła w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, wniosek o dofinansowanie odwiertu. Pozyskano dotację na 100% wartości netto przedsięwzięcia, tj. 14.040.000 zł, zaś podatek VAT w wysokości 2.171.400 zł Miasto musiało zapłacić z własnych środków. Ostateczny koszt przedsięwzięcia wyniósł 16.211.400 zł.
Wybranym w przetargu wykonawcą została firma G-DRILLING S.A. z Warszawy, która niedawno zmieniła nazwę na United Oilfield Services S.A. w Warszawie. Nadzór geologiczny prowadzi konsorcjum: Pro-Invest Solutions Sp. z o.o. z Krakowa i HPC POLGEOL S.A. z Warszawy.

Piotr Długosz, prezes firmy Pro-Invest Solutions, podczas spotkania z burmistrzem Romualdem Antosikiem, bardzo dobrze cenił złoża wody odkryte pod Turkiem. Osiągnięta głębokość otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wynosi 2169 m. Warstwa wodonośna znajduje się w jurze dolnej, od głębokości 2100 m. Miąższość, czyli głębokość warstwy wody wynosi 50 m, co jest porównywalne z głębokością Morza Bałtyckiego.

Temperatura nad złożem wody wynosi 78° C, co oznacza, że woda prawdopodobnie osiągnie temperaturę 80° C. To dużo więcej niż zakładano. Ponadto potwierdzony został dobry dopływ wody. Wiadomo, że odkryta woda to solanka o wysokiej mineralizacji (ok. 120g/l).

Aktualnie trwają dokładne badania zarówno wody, jak też wydajności złoża. Niedługo rozpocznie się pompowanie próbne.

Źródło/foto: Miasto Turek

Kawęczyn: Wesoło, kolorowo, bezpiecznie w Młodzian...
Dobra: Wspólnymi siłam wyremontują elewację kościo...

Podobne wpisy

 

Komentarze 31

Gość - Dede w piątek, 19 lipca 2019 19:34

Wtedy debilku ciepło byłoby 2 krotnie droższe. Dasz radę to pojąć ?

Wtedy debilku ciepło byłoby 2 krotnie droższe. Dasz radę to pojąć ?
Gość - getec w piątek, 19 lipca 2019 22:20

Pokaż te wyliczenia i się tak nie denerwuj bo Ci geotermia z głowy wytryśnie. Widzę, że ktoś tu pozjadał wszystkie rozumy i za wszelką cenę chce się przebić. Pamiętaj obrażając ludzi pokazujesz, że jesteś bardzo słaby/słaba żeby z tobą merytorycznie dyskutować. Pozdrawiam.

0
Pokaż te wyliczenia i się tak nie denerwuj bo Ci geotermia z głowy wytryśnie. Widzę, że ktoś tu pozjadał wszystkie rozumy i za wszelką cenę chce się przebić. Pamiętaj obrażając ludzi pokazujesz, że jesteś bardzo słaby/słaba żeby z tobą merytorycznie dyskutować. Pozdrawiam.
Gość - Tse-Tse w piątek, 19 lipca 2019 20:59

Ktoś ,co tak przypuszcza jest w błędzie. Jeśli tak uważasz ,pokaż wyliczenia na potwierdzenie twojego geniuszu

0
Ktoś ,co tak przypuszcza jest w błędzie. Jeśli tak uważasz ,pokaż wyliczenia na potwierdzenie twojego geniuszu
Gość - do Dede w piątek, 19 lipca 2019 13:01

Dokładnie, jakim trzeba być tumanem, aby twierdzić, że w 2 lata ktoś zrobi odwierty - 1 za 16 mln, drugi za chyba 20 mln, do tego urządzenia do eksploatacji tej wody pewnie kolejne 10 mln, czyli w 2 lata, kosztem ok. 46mln zł będzie ogrzewać miasto wodami termalnymi. Ech, to nasze społeczeństwo. Nic dziwię się, że PIS tu wygrywa.

Dokładnie, jakim trzeba być tumanem, aby twierdzić, że w 2 lata ktoś zrobi odwierty - 1 za 16 mln, drugi za chyba 20 mln, do tego urządzenia do eksploatacji tej wody pewnie kolejne 10 mln, czyli w 2 lata, kosztem ok. 46mln zł będzie ogrzewać miasto wodami termalnymi. Ech, to nasze społeczeństwo. Nic dziwię się, że PIS tu wygrywa.
Gość - Gosc w piątek, 19 lipca 2019 00:42

Świetnie by było gdyby taka informacja pojawiła się 10 lat temu a tak straciliśmy tą dychę. Sam fakt dotarcia do wody to tylko mały sukces teraz trzeba znaleźć dziesiątki milionów żeby jakoś to wykorzystać. Najlepszy czas na takie inwestycje minął 10 lat temu

Świetnie by było gdyby taka informacja pojawiła się 10 lat temu a tak straciliśmy tą dychę. Sam fakt dotarcia do wody to tylko mały sukces teraz trzeba znaleźć dziesiątki milionów żeby jakoś to wykorzystać. Najlepszy czas na takie inwestycje minął 10 lat temu:(
Gość - Gość w piątek, 19 lipca 2019 12:14

Najlepszy czas na takie inwestycje ,jest teraz . Są pieniądze rządowe .Jest woda. Trzeba mieć pomysł i go zrealizować z pieniądze z zewnątrz,a dla miasta za darmo.

Najlepszy czas na takie inwestycje ,jest teraz . Są pieniądze rządowe .Jest woda. Trzeba mieć pomysł i go zrealizować z pieniądze z zewnątrz,a dla miasta za darmo.
Gość - Gosc w niedziela, 21 lipca 2019 08:45

Ale tylko dla ojca dyrektora w Toruniu

Ale tylko dla ojca dyrektora w Toruniu:D
Gość - Marcin w czwartek, 18 lipca 2019 21:13

Pamiętajmy, że Władze miasta łaskawie zgodziły się wyłożyć pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej odwiertu i wnioskować o dofinansowanie tylko po to aby zamknąć usta opozycji, co skwapliwie raczył odnotować i wielokrotnie podkreślał redaktor lokalnej gazetki.

Pamiętajmy, że Władze miasta łaskawie zgodziły się wyłożyć pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej odwiertu i wnioskować o dofinansowanie tylko po to aby zamknąć usta opozycji, co skwapliwie raczył odnotować i wielokrotnie podkreślał redaktor lokalnej gazetki.
Gość - Ech w piątek, 19 lipca 2019 13:02

tak, i jeszcze nie chcieli wiercić na 5 000 m, bo według TS tylko tam jest woda. Straszne.

tak, i jeszcze nie chcieli wiercić na 5 000 m, bo według TS tylko tam jest woda. Straszne.
Gość - gość w piątek, 19 lipca 2019 21:07

Tak tam jest (około 5000m) woda o temperaturze ponad 170 stopni i niskiej mineralizacji. I to jest olbrzymia różnica . Woda -solanka o mineralizacji 120g/l ,praktycznie nie nadaje się do ogrzewania

Tak tam jest (około 5000m) woda o temperaturze ponad 170 stopni i niskiej mineralizacji. I to jest olbrzymia różnica . Woda -solanka o mineralizacji 120g/l ,praktycznie nie nadaje się do ogrzewania
Gość - Gość w sobota, 20 lipca 2019 09:19

Wszystko można wykorzystać, kwestia technologii, a ta w tym wypadku nie musi być mega droga, odpowiednie wymienniki ciepła, system podgrzewania obiegu wtórnego i mamy już źródło ciepła do ogrzewania.

Wszystko można wykorzystać, kwestia technologii, a ta w tym wypadku nie musi być mega droga, odpowiednie wymienniki ciepła, system podgrzewania obiegu wtórnego i mamy już źródło ciepła do ogrzewania.
Gość
piątek, 29 marca 2024

Zdjęcie captcha

Redakcja:

Redaktor: Katarzyna Błaszczyk

Kwiatowa 24, 62-700 Turek
Telefon: 508 220 173
e-Mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.