Uwaga

Nie wybrano kategorii lub kategoria nie zawiera żadnej zawartości

Brak konkurencyjności Turku w stosunku do terenów wiejskich

Turek-z-drona

Jakie działania rządzącego od 5 lat Turkiem Burmistrza R. Antosika i Ziemi Turkowskiej można nazwać miastotwórczymi? Niestety, ale analizując inwestycje z budżetu miasta Turku śmiało można stwierdzić, że takich inwestycji wpływającymi na rozwój miasta jest jak na przysłowiowe lekarstwo.

Magnesem przyciągającym potencjalnych mieszkańców na dany teren jest możliwość zaspokojenia podstawowych potrzeb, w tym związanych z perspektywą znalezienia atrakcyjnego miejsca pracy i możliwość szeroko rozumianych właściwych warunków bytowych. Co do nowych miejsc pracy w zakładach powstałych podczas obecnie urzędującego burmistrza nie będę się wypowiadać (te które powstały są dość kontrowersyjne i nie takich inwestycji się spodziewaliśmy).

Niestety, ale w obecnym modelu zarządzania miastem dominuje polityka satysfakcjonowania mieszkańców (czyt. wyborców), a nie rozwiązywanie problemów dla zapewnienia rozwoju gospodarczego i społecznego miasta. Procesy związane z wyludnianiem się miasta i osiedlaniem się na ,,przedmieściach", powoduje, że liczba mieszkańców Turku bardzo szybko maleje (spadek liczby mieszkańców o 1782 w latach 2014-2020), mieszkańcy wybierają bardziej konkurencyjne GMINY z terenu Powiatu Tureckiego. Tam znajdują tereny (działki) z dostępem do wodociągu, często z kanalizacją i dojazdem do posesji, mieszkańcy wyprowadzający się z Turku nie szukają budownictwa komunalnego czy socjalnego tylko korzystnych warunków pod budowę domów (wystarczy sprawdzić liczbę wydanych pozwoleń na budowę domów w Gminie Wiejskiej Turek).

tabelka-liczba.jpg

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: https://poznan.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_wielkopolskie/portrety_gmin/powiat_turecki/gm_miejska_turek.pdf

Dodatkowym atutem terenów wiejskich są ceny działek, znacznie niższe niż w mieście, gdzie ceny działek osiągają już poziom 20 -25 tyś. zł za 1 ar. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta: w Turku brakuje uzbrojonych terenów pod zabudowę jednorodzinną (istnieje jedynie kilka małych enklaw, gdzie powstały drogi), miasto nie wykupuje gruntów pod budowę dróg, nie przygotowuje się jasnych i określonych strategii rozwoju konkretnych części miasta, brakuje programów dofinansujących budowę biologicznych oczyszczalni ścieków czy studni głębinowych. Teren w mieście są min. Osiedle Leśna, Zdrojki Prawe, jednak nie spełniają podstawowych wymogów inwestycyjnych.

Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego miasta są uchwalane bez przemyślenia (przykładem jest teren przy Parku Tura, gdzie Radni Miasta uchwalili plan, który umożliwia budowę myjni samochodowej, a następnie dziwili się, kto wydał na to zgodę) lub zapisy w nich funkcjonujące uniemożliwiają zapewnienie wszystkich mediów na danym terenie.

Nic nie wskazuje na to, ażeby niebawem coś się poprawiło. Budżet przyjemności kosztuje, całkiem niedawno Rada Miasta i Burmistrz podjęli decyzję o zabezpieczeniu środków (blisko 6 mln złotych) na rewitalizację parku miejskiego, całkowity koszt tej inwestycji bliski jest 19 mln. Oznacza to, że następne lata budżetowe będą bardzo trudne dla ewentualnych inwestycji rozwojowych, trudno będzie zabezpieczyć min. wkład własny na budowę nowych dróg z FDS. Niemal wszyscy radni ochoczo podnosili rękę za zabezpieczeniem środków na tą inwestycję (jedynie Radny K. Serafiński miał wątpliwości). Czy nasze miasto w obliczu kryzysu stać na takie fanaberie? Czy my możemy sobie na to pozwolić,mamy ogromne potrzeby -brakuje nam inwestycji przyciągających ludzi młodych, a my tymczasem będziemy finansowali igrzyska (wodny plac zabaw, park miejski itp.) z których będą korzystali wszyscy mieszkańcy Powiatu, a zapłacimy z budżetu miasta. Dlaczego Burmistrz nie domagał się lojalnościowego wsparcia od innych Gmin? Rozsądny zarządca nie dołożyłby ani złotówki do tych pomysłów. Dodatkowo pojawią się obciążenia wynikające z niedomykającego się systemu śmieciowego, czy mniejsze wpływy do budżetu w związku z koronawirusem (czekamy na informacje Burmistrza o kiepskich wynikach budżetowych i usprawiedliwianie wszystkich przyszłych niepowodzeń stanem pandemii).

Radni Ziemi Turkowskiej bardzo często kwestionują działania opozycji w Radzie Miasta, wręcz kpią z Posła R. Bartosika, ale sami nie pokazują swoich działań min. w kwestii budowy kolei w Turku, czy wprowadzenia inwestycji w ramach Funduszu Dróg Samorządowych (w ostatnim naborze nie było takich miejskich projektów na liście rankingowej). Radni ZT zapominają o najważniejszym, burmistrzem miasta Turku jest Romuald Antosik i to on na mocy odpowiednich regulacji prawnych zobowiązany jest do zagwarantowania dalszego rozwoju miasta i przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych terenów i to jego działania rozliczą mieszkańcy i historia ,,kurczącego" się Turku. Sugeruję Radnym przypomnieć sobie jedno z najważniejszych zdań wypowiedzianych przez Johna F. Kennedy'ego (w kontekście ciągłej nagonki na radnych opozycyjnych z Rady Miasta) -"Nie pytaj, co twój kraj może zrobić dla ciebie, zapytaj, co ty możesz zrobić dla swojego kraju" i w końcu otworzyć oczy i wspólnie zatroszczyć się o naszą małą ojczyznę, patrząc na dobro wspólne, a nie przez pryzmat interesu partyjnego i pojedynczych radnych z Ziemi Turkowskiej, to nie te czynniki powinny być kluczowe w doborze działań inwestycyjnych.

P.S.
Gdyby Redaktor M. Derucki szukał ciekawych tematów do analizy i artykułów to proponuję przeanalizować te pytania, które nasuwają się na usta: jakie działania nazywacie miastotwórczymi i jak je można pokazać w liczbach, co zrobiliście, ażeby zahamować spadek liczby mieszkańców Turku, ile za czasów kadencji Burmistrza R. Antosika (2015-2020) powstało nowych odcinków dróg, ile kilometrów nowego wodociągu i kanalizacji wybudowano (najlepiej zestawić to z danymi liczbowymi z gminy Turek i pokazać to na tle budżetów tych 2 JST), ile pieniędzy w budżecie zabezpieczono na wykup gruntów pod budowę nowych dróg, ile powstało nowych terenów inwestycyjnych, ilu nowych inwestorów pojawiło się w TSI, ile wybudowano nowych mieszkań i czy stworzono alternatywę do budownictwa wysokiego wobec kurczącego się już Osiedla Wyzwolenia czy terenów przy ul. Kaliskiej, ile nowych miejsc pracy powstało w zakładach ulokowanych w TSI ,,ściągniętych" za kadencji R. Antosika, jakim kluczem wyboru sugerowano się przy typowaniu inwestycji drogowych itp.

 *imię i nazwisko autora do wiadomości redakcji

Malanów: Droga w Skarżynie-Kolonii w nowej odsłoni...
Gm.Turek: Budżet traci wpływy z podatków. Pracowni...

Podobne wpisy

 

Komentarze 18

Gość - Z Dobrej w poniedziałek, 08 czerwca 2020 13:20

Dziękujemy panie burmistrzu za rozwój naszego miasta. Ładnie Pan nas i to miasto pozamiatał, nic tylko pakować walizy... będziemy pamiętać...

Dziękujemy panie burmistrzu za rozwój naszego miasta. Ładnie Pan nas i to miasto pozamiatał, nic tylko pakować walizy... będziemy pamiętać...
Gość - marian w poniedziałek, 08 czerwca 2020 15:21

Kto rządzi naszym miastem? To trudne pytanie ,chociaż z pozoru łatwe. Formalnie burmistrz. Ale nie daje rady.

Kto rządzi naszym miastem? To trudne pytanie ,chociaż z pozoru łatwe. Formalnie burmistrz. Ale nie daje rady.
Gość - Xxx w niedziela, 07 czerwca 2020 20:14

Do Turku nie zostanie sciagnieta zadna firma zatrudniajaca wieksza ilosc pracownikow zwlaszcza z branzy metalowej czy to za tego burmistrza czy poprzedniego i obojetnie kto bedzie zasiadal w fotelu burmistrza póki istnieje taki twór jak TIG.

Do Turku nie zostanie sciagnieta zadna firma zatrudniajaca wieksza ilosc pracownikow zwlaszcza z branzy metalowej czy to za tego burmistrza czy poprzedniego i obojetnie kto bedzie zasiadal w fotelu burmistrza póki istnieje taki twór jak TIG.
Gość - Piotr w sobota, 06 czerwca 2020 18:55

Dotychczas za największą inwestycję miastotwórczą Burmistrza uznać należy ściągnięcie deverisa.

Dotychczas za największą inwestycję miastotwórczą Burmistrza uznać należy ściągnięcie deverisa.
Gość - Picek w piątek, 05 czerwca 2020 21:04

Panie Burmistrzu tyle Pan obiecał i co... Nadaje się Pan do bajek pisania, albo do ich czytania. Dość tego mamy, dość tej propagandy dość...

Panie Burmistrzu tyle Pan obiecał i co... Nadaje się Pan do bajek pisania, albo do ich czytania. Dość tego mamy, dość tej propagandy dość...
Gość - Obserwator w piątek, 05 czerwca 2020 16:37

Zgadzam się powinniśmy zmienić Posła

Zgadzam się powinniśmy zmienić Posła
Gość - SAS w piątek, 05 czerwca 2020 17:07

Zmienić posła i burmistrza Antosika. Żaden z nich nie jest z Turku. Miasto Turek potrzebuje człowieka , który tu w Turku mieszka i zna bolączki tego miasta.

Zmienić posła i burmistrza Antosika. Żaden z nich nie jest z Turku. Miasto Turek potrzebuje człowieka , który tu w Turku mieszka i zna bolączki tego miasta.
Gość - janek w piątek, 05 czerwca 2020 19:04

Od rządzenia miastem jest burmistrz. Pierwsza osoba w mieście Turku ,która w Turku nie mieszka.
Burmistrz odpowiada za miasto. Rola posła jest zupełnie inna, a to że samorządom Pan Poseł pomaga to świadczy o jego oddaniu ludziom i samorządom

Od rządzenia miastem jest burmistrz. Pierwsza osoba w mieście Turku ,która w Turku nie mieszka. Burmistrz odpowiada za miasto. Rola posła jest zupełnie inna, a to że samorządom Pan Poseł pomaga to świadczy o jego oddaniu ludziom i samorządom
Gość - Łukasz w wtorek, 09 czerwca 2020 08:52

Proszę wymienić zasługi "Pana Posła Bartosika" dla powiatu tureckiego.

Proszę wymienić zasługi "Pana Posła Bartosika" dla powiatu tureckiego.
Gość - marcin w piątek, 05 czerwca 2020 16:37

Mace ciepło w domu, dzieci moga chodzić do przedszkola, plac zabaw z psikawkami, wyremontowana kaliska- czego jeszcze chcecie?

Mace ciepło w domu, dzieci moga chodzić do przedszkola, plac zabaw z psikawkami, wyremontowana kaliska- czego jeszcze chcecie?
Gość - Mieszkaniec w piątek, 05 czerwca 2020 16:21

Sami ich wybraliśmy więc teraz mamy to czego się nikt się spodziewał czyli przysłowiową " BIDE Z NEDZĄ "
Nasi włodarze mają czas i pieniądze na przepychanki polityczne i robienie kariery A zapomnieli o sercu "Turka" czyli o nas mieszkańcach bez których to miasto nie będzie istnieć
Sami widzimy jak przez ostatnie 5 lat ugrupowania polityczne wpłynęły na nasze miasto...
Może pora pomyśleć o zmianie władz i zastąpić ich miejsca ludźmi dla których polityka nie ma znaczenia tylko dobro miasta i jego mieszkańców

Sami ich wybraliśmy więc teraz mamy to czego się nikt się spodziewał czyli przysłowiową " BIDE Z NEDZĄ " Nasi włodarze mają czas i pieniądze na przepychanki polityczne i robienie kariery A zapomnieli o sercu "Turka" czyli o nas mieszkańcach bez których to miasto nie będzie istnieć Sami widzimy jak przez ostatnie 5 lat ugrupowania polityczne wpłynęły na nasze miasto... Może pora pomyśleć o zmianie władz i zastąpić ich miejsca ludźmi dla których polityka nie ma znaczenia tylko dobro miasta i jego mieszkańców
Gość - Obserwator w piątek, 05 czerwca 2020 16:11

A może mi ktoś przypomnieć ile ten niby zły Burmistrz miał poparcia w wyborach.

A może mi ktoś przypomnieć ile ten niby zły Burmistrz miał poparcia w wyborach.
Gość - Sebastian w piątek, 05 czerwca 2020 19:00

Miał duże. Ludzie dali się wykiwać i nabrać na okrągłe słowka. Ale to że miał, nie znaczy że ma.

Miał duże. Ludzie dali się wykiwać i nabrać na okrągłe słowka. Ale to że miał, nie znaczy że ma.
Gość - Obserwator w piątek, 05 czerwca 2020 22:06

Według mnie nadal ma. To inni tacy jak wy by chcieli żeby nie miał. Ludziom się podoba i wygrał z każdym już drugi raz.

Według mnie nadal ma. To inni tacy jak wy by chcieli żeby nie miał. Ludziom się podoba i wygrał z każdym już drugi raz.
Gość - olek w sobota, 06 czerwca 2020 09:30

I pewnie ostatni, a może po drodze zdarzy mu się usunięcie z urzędu.?

I pewnie ostatni, a może po drodze zdarzy mu się usunięcie z urzędu.?
Gość - Ja w sobota, 06 czerwca 2020 07:59

I co dobrego zrobił dla tego miasta. Jeśli miasto się wyludnia to to mówi samo za siebie. Więc proszę bez tych dyrdymałów ludzie od Antosika i ZT. Małymi krokami przychodzi wasz koniec i dobrze o tym wiecie. Pozdrawiam Pana Burmistrza i jego ekipę.

I co dobrego zrobił dla tego miasta. Jeśli miasto się wyludnia to to mówi samo za siebie. Więc proszę bez tych dyrdymałów ludzie od Antosika i ZT. Małymi krokami przychodzi wasz koniec i dobrze o tym wiecie. Pozdrawiam Pana Burmistrza i jego ekipę.
Gość - Mirek.M w piątek, 05 czerwca 2020 14:09

Święta prawda, nic dodać nic ująć. Burmistrz Antosik nic dobrego nie zrobił i już nie zrobi. Turek od dawien dawna nie miał tak słabego Burmistrza.

Święta prawda, nic dodać nic ująć. Burmistrz Antosik nic dobrego nie zrobił i już nie zrobi. Turek od dawien dawna nie miał tak słabego Burmistrza.
Gość - władek w. w sobota, 06 czerwca 2020 09:42

Zgadzam się. Trzeba brać jeszcze pod uwagę warunki w jakich przyszło działać poszczególnym burmistrzom. Obecnie warunki zewnętrzne ,zasobność społeczeństwa i Państwa są o wiele większe niż przed lat 5 ,a jeszcze jeszcze więcej przed 30 laty. Na tym tle obecny burmistrz wygląda słabiutko. Za wyjątkiem umiejętności promocji własnej osoby i propagandy -tu jest najlepszy.

Zgadzam się. Trzeba brać jeszcze pod uwagę warunki w jakich przyszło działać poszczególnym burmistrzom. Obecnie warunki zewnętrzne ,zasobność społeczeństwa i Państwa są o wiele większe niż przed lat 5 ,a jeszcze jeszcze więcej przed 30 laty. Na tym tle obecny burmistrz wygląda słabiutko. Za wyjątkiem umiejętności promocji własnej osoby i propagandy -tu jest najlepszy.
Gość
piątek, 19 kwietnia 2024

Zdjęcie captcha

Redakcja:

Redaktor: Katarzyna Błaszczyk

Kwiatowa 24, 62-700 Turek
Telefon: 508 220 173
e-Mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.