Powrót do przeszłości, czyli śmieci znów „od osoby”

System  śmieciowy Miasto Turek

W maju ubiegłego roku Turek - jako pierwszy i jedyny w powiecie - zmienił metodę ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wysokość opłaty była naliczana według ilości zużytej wody. Po kilku miesiącach funkcjonowania nowego systemu decyzją radnych powrócono do starej metody i mieszkańcy znów będą płacić „od osoby”.

Każdy ma swój punkt widzenia
Zmieniając metodę naliczania opłat, w maju ubiegłego roku, podawano, że na terenie miasta drastycznie rośnie ilość odpadów komunalnych, które trafiają do systemu. Średnia ilość odebranych odpadów na osobę w 2015 r. wynosiła 303 kg, natomiast w 2018 roku było to już 380 kg. Dodatkowo przez trzy lata z systemu, mówiąc potocznie, „uciekło” ponad tysiąc osób. Właściciele mieszkań, którzy składają deklarację celowo zaniżają liczbę osób zamieszkującym lokale. To wszystko spowodowało straty w wysokości 160 tysięcy złotych. Nie pomaga także nieprawidłowa segregacja, co jest problemem ogólnokrajowym. Brakuje odbiorców surowców wtórnych, a ci, którzy są, nieustannie podnoszą stawki. Stąd próba wprowadzenia nowej metody - systemu rozliczenia na wodę.

Mówiono wówczas, że jest to metoda łatwa i skutecznie uszczelnia system gospodarowania odpadami. Po przyjęciu nowych zasad nie brakło głosów krytyki, które wybrzmiewają do tej pory, o czym można było przekonać się podczas sesji, która miała miejsce 15 marca.

W imieniu mieszkańców jako pierwszy głos zabrał Przemysław Jerzyk.

-Po zmianie systemu opłat na system naliczania zużycia wody moje opłaty od lipca wzrosły z 36 do 82 zł - rozpoczął wypowiedź pan Przemysław, dodając jednocześnie, że warto zastanowić się nad np. filmu instruującego, jak prawidłowo segregować śmieci.

Przemysław Jerzyk podkreślił, że mieszkańcom miasta należy zaufać. Każdy segreguje i chce segregować odpady. Jedni robią to lepiej, a inni gorzej - ale wszyscy chcą segregować.

- Taki system, jak nastał u nas to po prostu złodziejstwo. Jest to niedemokratyczne, a chyba nawet niekonstytucjonalne, natomiast dopuszcza to nasza ustawa. Wiec było prawo podjąć taka uchwałę i nie mam co do tego pretensji, ale racjonalność tego rozwiązania już się nieco zmienia. Żeby poprzestać na tym systemie opłat należałoby zróżnicować potrzeby społeczeństwa - mówił o dotychczasowej metodzie naliczania reprezentant części mieszkańców Turku.

Jak zaznaczał Przemysław Jerzyk - opłaty za śmieci wzrosły ponad dwukrotnie, ale liczba koszy i ich powierzchnia nie zmieniła się. Śmieci jest tyle samo, a opłaty rosną. Zdaniem mieszkańca warto zastanowić się nad uszczelnieniem metody składania deklaracji, tak aby znajdowały się w nich faktyczne dane.

Przewodnicząca rady Mariola Kadrzyńska-Siwek wskazała jednak, że zameldowanie trzeba oddzielić od zamieszkania. Ważna jest w tym przypadku deklaratywność i nie można nikogo do niczego przymusić. Wielu mieszkańców jest natomiast innego zdania. Mówił o tym kolejny reprezentant turkowian, Krzysztof Nowacki:

- Każdy ma swój punkt widzenia. Myślimy inaczej, ale weźcie pod uwagę, że my przychodząc tutaj też dbamy o swoje interesy. To nie jest moja wina, że większość ludzi mieszka w bloku, ja mieszkam w domku i segreguje - łatwiej mnie z tego rozliczyć, dlaczego mam płacić więcej? Do lipca płaciłem za trzy osoby 36 zł, a teraz płacę 73 zł. Wzrosło mi 100 proc. - mówił.

Pan Krzysztof nadmienił też, że byłoby dobrze gdyby każdy mógł wybrać metodę i z niej się rozliczać.

Głos zabrała Małgorzata Wojtasik, która jest zdania, że można mieć wpływ na to, aby każdy rzetelnie deklaracje wypełnił. Zapytała również prezesa PGKiM Mirosława Wypióra dlaczego odpady bio odbierane są ze zmieszanymi. Mieszkanka Smorawińskiego przedstawiła zdjęcia na których widać, jak pracownicy zbierając odpady wszystkie wrzucają do jednego pojemnika samochodowego w kilku miejscach w których się zatrzymują. Jak poinformował prezes o niniejszej sytuacji nie wiedział, a mieszkańców poproszono o niezwłoczne zgłaszanie wszelkich tego typu wątpliwości.

Wolna ręka dla radnych PiS
Włodarze kolejny już raz wyjaśnili na czym polega i skąd wynika decyzja dotycząca opłaty za śmieci ponoszona przez mieszkańców o czym również wielokrotnie pisaliśmy.

- Chcę wytłumaczyć, dlatego my, jako radni Ziemi Turkowskiej chcemy dać radnym PiSu wolną rękę. Dlatego, że każda propozycja, którą od początku tej kadencji składamy podlega tylko i wyłącznie ostrej krytyce radnych PiSu. Radni się wstrzymują, potem głosują przeciw i krytykują każdy nasz pomysł, ale każdy nasz pomysł wiąże się z faktem, że my musimy brać odpowiedzialność za to. Każda decyzja bierze się z analiz, konsultacji czy rozmów- mówiła Mariola Kadrzyńska - Siwek.

Wiele czasu poświęcono omówieniu systemu opłat w zależności od zużycia wody, mimo że to nie tego dotyczyła uchwała, przed którą zostali postawieni radni. Według niektórych zebranych, po wprowadzeniu nowych opłat już niebawem będzie trzeba pokryć koszty gospodarki odpadami.

Radni PiSu i Niezrzeszonych są przekonani, że system „się dopnie”, a mieszkańcy składać będą deklaracje w ilości koniecznej, aby starczyło pieniędzy na pokrycie kosztów z przetargu.

- Dajemy im szansę abyśmy chociaż raz w tej kadencji nie zostali skrytykowani - stwierdziła przewodnicząca Kadrzyńska-Siwek.

W rozmowy włączył się też przedstawiciel Orlego Stawu, Piotr Szewczyk:

- Zakład ponosi coraz większe koszty przetwarzania. To nie jest nasze widzi mi się - mówił dodając, że duże koszty wynikają z zagospodarowania pozostałości po sortowaniu.

Poinformował on, że jeszcze kilka lat temu był to koszt 50 zł, w tej chwili wynosi on około 550 zł.

- Jako radni zaczęliśmy szukać innego kierunku, w jaki sposób można rozwiązać to w sposób, który byłby najbardziej sprawiedliwy, bo niestety mamy domniemanie, że te osoby mogą uciec. Jest to najsprawiedliwszy sposób- mówił Maciej Aniołczyk.

Jak poinformował, w dużych blokowiskach w pojemnikach na odpady znajdują się wszystkie odpady, a mieszkańcy nie segregują sumiennie śmieci. W podobnym tonie wypowiedział się Seweryn Chrostek:

- Żadna z tych czterech metod, które ustawodawca nam narzuca nie spełnia dwóch warunków. Nie jest sprawiedliwa i nie uszczelnia systemu. Teoretycznie możemy poruszać się w kręgu tych metod i nie ma jedynej słusznej. Trzeba byłoby tę ustawę w końcu zmienić. Chciałbym abyśmy jako rada miejska Turku wystosowali apel o zmiany w ustawie, które dopuszcza metodę sprawiedliwą. Chciałbym taki wniosek złożyć do posła Ryszarda Bartosika - mówił Seweryn Chrostek.

Do dyskusji włączył się także burmistrz:

- Nie ma idealnej metody, a ze względu na to co się wydarzyło w ciągu tej kadencji, w ciągu czterech lat prawie cztery tysiące mieszkańców uciekło z systemu, nie z miasta. I wówczas byliśmy zdeterminowani, by ten system uszczelnić i nie było innego wyjścia. Wówczas państwo podjęliście jednogłośnie słuszną moim zdaniem decyzję żeby przejść na system za pomocą metody od wody - mówił Romuald Antosik.

Wiceburmistrz Joanna Misiak-Kędziora tłumaczyła, że po rozliczeniu kosztów w systemie brakuje 597 tys.zł za cały 2019 roku. Z danych przekazanych przez PGKiM zużycie wody wynosi 9 proc., a z deklaracji wynika 10 proc. Dlatego miasto wystąpiło do PGKiM o wskazanie ilości zużyć poszczególnych osób by potwierdzić wiarygodność deklaracji.

Dyskusję podsumował radny Grzegorz Wojtczak:

- To uszczelnienie wody się nie powiodło, bo jak powiedziała pani burmistrz - jest strata. Ta metoda się nie sprawdziła. System więc, który uznaliśmy, że będzie najbardziej szczelny nie bardzo się okazał. To jest moja opinia- podsumował radny i poprosił o przeprowadzenie analizy dotyczącej gospodarowania odpadami.

Śmieci po nowemu, czyli po staremu
Ostatecznie po głosowaniu, w którym za przyjęciem uchwały opowiedziało się ośmioro radych, jeden był przeciw a 11 wstrzymało się od głosu, zdecydowano o powrocie do metody, w której opłata pobierana jest w zależności od liczby mieszkańców w gospodarstwie domowym.

Za odpady segregowane mieszkańcy Turku będą płacić 20 zł od osoby za miesiąc. Segregowanie jest obowiązkowe, więc nie ma osobnej stawki za odpady zbierane nieselektywnie. W uchwale przewidziano jednak karę na niesegregowanie w wysokości 40 zł od osoby. Mieszkańcy domów jednorodzinnych, którzy mają na swoich posesjach kompostowniki na bioodpady korzystają z ulgi w wysokości złotówki.

Finał I Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim
Dopingujmy naszych skoczków w Zakopanem!

Podobne wpisy

 

Komentarze 19

Gość - Bryk w niedziela, 19 styczeń 2020 10:00

Niedługo będzie wiadomo, ile ta uchwała będzie kosztowała miasto czyli nas.

Niedługo będzie wiadomo, ile ta uchwała będzie kosztowała miasto czyli nas.
Gość - Gość w sobota, 18 styczeń 2020 11:46

Burmistrz zawsze zwala winę na innych, ...............a jak niedawno miał kierownika, który znalazł sposób na to aby za śmieci płacili też Ci co uciekli z systemu to co Antosik zrobił ? Zwolnił kierownika.
Zawsze winni inni - to daje Burmistrzowi Antosikowi siłę.

Burmistrz zawsze zwala winę na innych, ...............a jak niedawno miał kierownika, który znalazł sposób na to aby za śmieci płacili też Ci co uciekli z systemu to co Antosik zrobił ? Zwolnił kierownika. Zawsze winni inni - to daje Burmistrzowi Antosikowi siłę.
Gość - Hans w poniedziałek, 20 styczeń 2020 10:42

Wierzysz w to co napisałeś?

Wierzysz w to co napisałeś?
Gość - Gość w piątek, 17 styczeń 2020 22:24

Wiecie dlaczego śmieci są takie drogie? Bo większość w blokach nie segreguje ich bo niby kto ich sprawdzi? Kogokolwiek zapytam to nie segreguje. Tylko Ci, którzy mają domki muszą to robić bo łatwo to sprawdzić co stoi pod ich posesjami. A niestety niesegregowane śmieci kosztują.

Wiecie dlaczego śmieci są takie drogie? Bo większość w blokach nie segreguje ich bo niby kto ich sprawdzi? Kogokolwiek zapytam to nie segreguje. Tylko Ci, którzy mają domki muszą to robić bo łatwo to sprawdzić co stoi pod ich posesjami. A niestety niesegregowane śmieci kosztują.
Gość - max w poniedziałek, 20 styczeń 2020 23:03

Do tej grupy dolicz jeszcze hołotę ,która śmieci mieszkańcom bloków podrzuca.

Do tej grupy dolicz jeszcze hołotę ,która śmieci mieszkańcom bloków podrzuca.
Gość - Gość w piątek, 17 styczeń 2020 19:52

Szanowni mieszkańcy, z tego miasta trzeba uciekać, bo to co proponuje obecny Burmistrz nic dobrego nie wróży. Podatki w górę, ogrzewanie w górę, śmieci w górę i jeszcze za bibliotekę czytelnik musi płacić 100zł to jest jakaś paranoja. Nic tylko gnębić mieszkańca. Burmistrzu proszę nie prosić więcej o nasze głosy w kampani wyborczej. Pozdrawiam Pana Burmistrza.

Szanowni mieszkańcy, z tego miasta trzeba uciekać, bo to co proponuje obecny Burmistrz nic dobrego nie wróży. Podatki w górę, ogrzewanie w górę, śmieci w górę i jeszcze za bibliotekę czytelnik musi płacić 100zł to jest jakaś paranoja. Nic tylko gnębić mieszkańca. Burmistrzu proszę nie prosić więcej o nasze głosy w kampani wyborczej. Pozdrawiam Pana Burmistrza.
Gość - Ja w poniedziałek, 20 styczeń 2020 07:08

Jaki burmistrz co ty piszesz?To PiS nas niszczy kasa na prawo kasa na lewo a tłumoki się cisza bo się podzielili i głosują. Wybraliśmy sami to dziadostwo to teraz cieszmy się ze w takim super kraju żyjemy ! A za opady też Antosik odpowiada -zastanów się człowieku zanim znów komentarz napiszesz

Jaki burmistrz co ty piszesz?To PiS nas niszczy kasa na prawo kasa na lewo a tłumoki się cisza bo się podzielili i głosują. Wybraliśmy sami to dziadostwo to teraz cieszmy się ze w takim super kraju żyjemy ! A za opady też Antosik odpowiada -zastanów się człowieku zanim znów komentarz napiszesz
Gość - Zenek M w sobota, 18 styczeń 2020 07:56

Oplacę ci bilet.Tylko pośpiesz się.

Oplacę ci bilet.Tylko pośpiesz się.
Gość - Kordek w piątek, 17 styczeń 2020 22:05

Co ty wypisujesz?! To PIS tak załatwił samorządy, rozdaje kasę ludziom, a zabiera samorządom, które muszą z czegoś utrzymać infrastrukturę miejską i inwestować. Dlatego podatki od nieruchomości poszły w górę, ale o ile? Tylko 4 proc., policz to sobie sam jak nie wierzysz. Burmistrz nie ma wpływu na ceny ogrzewania, od tego jest taka rządowa jednostka jak Urząd Regulacji Energetyki. Ten sam, który reguluje ceny prądu. A śmieci? Oglądasz wiadomości? Nawet w TVP mówią, że wszystkie miasta podnoszą ceny, bo koszty poszły w górę. Wyobraź sobie, że tym biednym pracownikom pracującym przy odpadach, podniesiono wynagrodzenie bo pensja minimalna wzrosła. Kto za to zapłaci? My wszyscy, mieszkańcy, nie tylko Turku, ale wszystkich miejscowości w kraju. Natomiast co do biblioteki to juz cię poniosło. Jako mieszkaniec zapłacisz tam tylko 10 zł, bo płacisz w Turku podatki. 100 zł jest dla tych, co nie dokładają się do funkcjonowania biblioteki, czyli mieszkańców innych gmin.

Co ty wypisujesz?! To PIS tak załatwił samorządy, rozdaje kasę ludziom, a zabiera samorządom, które muszą z czegoś utrzymać infrastrukturę miejską i inwestować. Dlatego podatki od nieruchomości poszły w górę, ale o ile? Tylko 4 proc., policz to sobie sam jak nie wierzysz. Burmistrz nie ma wpływu na ceny ogrzewania, od tego jest taka rządowa jednostka jak Urząd Regulacji Energetyki. Ten sam, który reguluje ceny prądu. A śmieci? Oglądasz wiadomości? Nawet w TVP mówią, że wszystkie miasta podnoszą ceny, bo koszty poszły w górę. Wyobraź sobie, że tym biednym pracownikom pracującym przy odpadach, podniesiono wynagrodzenie bo pensja minimalna wzrosła. Kto za to zapłaci? My wszyscy, mieszkańcy, nie tylko Turku, ale wszystkich miejscowości w kraju. Natomiast co do biblioteki to juz cię poniosło. Jako mieszkaniec zapłacisz tam tylko 10 zł, bo płacisz w Turku podatki. 100 zł jest dla tych, co nie dokładają się do funkcjonowania biblioteki, czyli mieszkańców innych gmin.
Gość - dyb w piątek, 17 styczeń 2020 23:07

A ty co ? Pisanie komentarzy na zlecenie ZT? Burmistrz nie ma wpływu na ogrzewanie? ależ ma. mógł nie wpuszczać niemieckiej firmy. zamiast budować śmieszny placyk zabaw za 3 miliony mógł spokojnie jak nie sam jako miasto to miasto z duzymi przedsiebiorstwami wybudowac cieplownie.

Z tego co piszesz to burmistrz nic nie może- zapomniałem może kupić misia na WOŚP

A ty co ? Pisanie komentarzy na zlecenie ZT? Burmistrz nie ma wpływu na ogrzewanie? ależ ma. mógł nie wpuszczać niemieckiej firmy. zamiast budować śmieszny placyk zabaw za 3 miliony mógł spokojnie jak nie sam jako miasto to miasto z duzymi przedsiebiorstwami wybudowac cieplownie. Z tego co piszesz to burmistrz nic nie może- zapomniałem może kupić misia na WOŚP
Gość - ?? w piątek, 17 styczeń 2020 21:12

czytać ze zrozumieniem, rzecz bezcenna! Gościu który czytelnik będzie płacił 100zł? Wyborca burmistrza czy inny wyborca?

czytać ze zrozumieniem, rzecz bezcenna! Gościu który czytelnik będzie płacił 100zł? Wyborca burmistrza czy inny wyborca?
Gość - Mariusz Nadomski w piątek, 17 styczeń 2020 18:49

PiS to kutwa .Płacę jako właściciel za dwóch a mieszka 8 w 2 pokojach .Niech żyje KRUGER ze Starostwa razem z tym swoim karakanem.

PiS to kutwa .Płacę jako właściciel za dwóch a mieszka 8 w 2 pokojach .Niech żyje KRUGER ze Starostwa razem z tym swoim karakanem.
Gość - zyx w piątek, 17 styczeń 2020 14:49

Ja proponuję zrobić konkurs obywatelski z nagrodą za najlepszy pomysł. 5tyś zl za opracowanie najlepszej metody naliczania opłat za odbiór odpadów. Dam rękę uciąć że pomysłów było by dość sporo. Ps.... Zamiast budować parki wodne i remontować już zapomniany park może by miasto wybudowało sortownię lub spalarnię w celu minimalizowania kosztów zamiast je ciągle podnosić.

Ja proponuję zrobić konkurs obywatelski z nagrodą za najlepszy pomysł. 5tyś zl za opracowanie najlepszej metody naliczania opłat za odbiór odpadów. Dam rękę uciąć że pomysłów było by dość sporo. Ps.... Zamiast budować parki wodne i remontować już zapomniany park może by miasto wybudowało sortownię lub spalarnię w celu minimalizowania kosztów zamiast je ciągle podnosić.
Gość - Kordek w piątek, 17 styczeń 2020 22:08

Metody już wymyślili posłowie w sejmie i zapisali je w dokumencie zwanym ustawą. W dodatku miasto musi tej ustawy przestrzegać, chociaż mądra to ona jak widać nie jest. Po drugie, jak myślisz, kto zapłaciłby za budowę tej sortowni i spalarni? Zgadza się, my mieszkańcy, w jeszcze większych opłatach za śmieci.

Metody już wymyślili posłowie w sejmie i zapisali je w dokumencie zwanym ustawą. W dodatku miasto musi tej ustawy przestrzegać, chociaż mądra to ona jak widać nie jest. Po drugie, jak myślisz, kto zapłaciłby za budowę tej sortowni i spalarni? Zgadza się, my mieszkańcy, w jeszcze większych opłatach za śmieci.
Gość - A.L w piątek, 17 styczeń 2020 16:41

Przedstaw swoj pomysł a my go zrecenzujemy. Śmiało.

Przedstaw swoj pomysł a my go zrecenzujemy. Śmiało.
Gość - Adam w sobota, 18 styczeń 2020 10:22

Może najzwyczajniej to rozdzielić ? Mieszkańcy bloków będą płacić za osobę, a mieszkańcy domów jednorodzinnych będą płacić za ilość zużytej wody ? Do tego w blokach można zrobić coś na wzór odpowiedzialności zbiorowej - jeśli nie będzie segregacji, podnieść koszty na wszystkich mieszkańców danego bloku. Bo wiadomo śmieci z domu można łatwo sprawdzić, a śmieci z blokowiska nie wiadomo do kogo należą. Taki pomysł nie wydaje się zły, choć pewnie wymagać będzie trochę ruszenia głową i papierologi.

Może najzwyczajniej to rozdzielić ? Mieszkańcy bloków będą płacić za osobę, a mieszkańcy domów jednorodzinnych będą płacić za ilość zużytej wody ? Do tego w blokach można zrobić coś na wzór odpowiedzialności zbiorowej - jeśli nie będzie segregacji, podnieść koszty na wszystkich mieszkańców danego bloku. Bo wiadomo śmieci z domu można łatwo sprawdzić, a śmieci z blokowiska nie wiadomo do kogo należą. Taki pomysł nie wydaje się zły, choć pewnie wymagać będzie trochę ruszenia głową i papierologi.
Gość - Zygmunt w piątek, 17 styczeń 2020 14:36

Po nowemu czyli po staremu... tylko opłata większa A mamy styczeń...

Po nowemu czyli po staremu... tylko opłata większa A mamy styczeń...
Gość - Ja w piątek, 17 styczeń 2020 14:29

Idiotyzm ,znowu ci co wynajmują mieszkania ręce zacierają bo mało kto melduje lokatora wiec znów będzie mieszkało 5 osób a płacić będą za 1 super..... Od wody było sprawiedliwie bo licznik nie kłamie w przeciwieństwie do ludzi.

Idiotyzm ,znowu ci co wynajmują mieszkania ręce zacierają bo mało kto melduje lokatora wiec znów będzie mieszkało 5 osób a płacić będą za 1 super..... Od wody było sprawiedliwie bo licznik nie kłamie w przeciwieństwie do ludzi.
Gość - Kordek w piątek, 17 styczeń 2020 22:09

Zgadzam się z Tobą. Mój znajomy wynajmuje dom 30 Ukraińcom. Jestem przekonany, że nikogo do śmieci nie zgłosił.

Zgadzam się z Tobą. Mój znajomy wynajmuje dom 30 Ukraińcom. Jestem przekonany, że nikogo do śmieci nie zgłosił.
Gość
czwartek, 20 luty 2020

Zdjęcie captcha

Redakcja:

Redaktor: Katarzyna Błaszczyk

Jedwabnicza 4, 62-700 Turek
Telefon: 508 220 173
Telefon: 508 759 732
e-Mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.